Olifanten, scooters en houten hutjes

20 november 2016 - Pai, Thailand

Chiang Mai staat bekend om het ruime aanbod aan excursies. Zo heb je jungletrekkings, het bezoeken van een hilltribe en ook heel veel verschillende 'elephant tours'. Heel veel touroperators bieden een mix aan van verschillende dingen als raften, trekking, rijden op een olifant en olifantenshows. Omdat de olifanten letterlijk gebroken worden door extreem zware mishandeling en heel veel pijn op zeer jonge leeftijd om ze te trainen wilden wij hiermee niets te maken hebben. Olifanten hebben een hele zwakke rug en ze berijden (zeker in zo'n bakje) is eigenlijk gewoon zware mishandeling en echt afschuwelijk. We dachten een goede sanctuary gevonden te hebben waar ze groot op de folder adverteerde: no riding! Dus hebben we daar een tour geboekt en wat een ervaring was dat! De olifanten daar zijn ofwel gered ofwel daar geboren, er was 1 baby olifantje. Echt een dotje! We mochten de olifanten voeren (bananen en sugarcanes) en wat zijn die dieren nieuwsgierig! Ze pakken letterlijk alles uit je hand en komen al snel met de slurf jouw kant op voor meer. Verder werden ze vonden wij goed en vriendelijk behandeld door de mensen daar. Geen haken, geen kettingen, als ze buiten het terrein gingen renden ze er met z'n allen achteraan om de olifant weer in de goede richting de dirigeren door bepaalde termen te schreeuwen en letterlijk voor de olifant de weg te versperren. Het enige jammere was dat we er halverwege de tour achter kwamen dat er toch een groep was gaan rijden. (De olifanten waren opeens weg en een kleine verwende snotneus had 5 minuten voor die tijd nog geroepen yay we're going elephant riding). Onze gids gaf toe dat dit inderdaad zo was, nadat hij eerst geprobeerd had om zich er uit te kletsen. Veel konden we er niet aan doen, maar blij waren we er niet mee. Dus toen die groep terug kwam heb ik ze allemaal heel vuile blikken toegeworpen. (Zo zal ze leren!). Toen we na een dag met de olifanten stinkend en onder het zand terug kwamen in het hotel lag de stroom er uit en was er, je raad het al, geen warm water. Ik stoer onder de koude douche en toen ik klaar was en Marc er onder dook ging opeens ook echt licht aan m, dus hij had wel een warme douche, mazzelaar!

De volgende dag zijn we bijtijds vertrokken op de scooter richting Pai. 2 platte banden en 6 uur later zijn we net voor het donker de bergpas uitgekomen. In de bergen was het erg koud en wij waren hier natuurlijk niet op voorbereid dus hopelijk hebben we geen kou gevat. De weg naar Pai staat bekend om zijn bergen met heel veel scherpe (haarspeld) bochten. Ik ben niet zo zeker van mijn scooterskills dus zijn we met z'n tweeën op een scooter gegaan! Marc vond het natuurlijk machtig mooi, een beetje door de bergen sjezen. Ik vond het nog best spannend achterop zonder enige controle over waar we heen gingen en hoe hard, haha! De verhuurservice had ons een scooter meegegeven met 110cc, met z'n tweeen is dit echt te weinig voor al die bergen.... dus gingen we met moeite en soms 20km per uur de bergen op. De scooter hebben we, dat snap je wel, in Pai meteen omgeruild voor een 125cc zodat we de dag erop met gemak de bergen op en af konden. We hebben een beetje rond gescheurd op de scooter, de Pai canyon bezocht en een waterval. Uiteindelijk zijn we geëindigd in het zwembad voor een verfrissende duik! We hebben in Pai geslapen in een klein hutje met hangmat voor de deur. Mountain view backpackers guesthouse, echt een aanrader! Er hangt daar een hele fijne sfeer en alles voelt vrij en ongedwongen. We hadden eigenlijk graag wat langer willen blijven, maar na 2 nachtjes moesten we alweer terug voor de nachttrein vanuit Chiang Mai naar Bangkok om daar onze bus naar het zuiden te pakken. Ondanks onze vorige negatieve ervaringen met treinen in Azië hebben we toch de trein naar Bangkok gepakt en het viel alles mee! Afgezien van het feit dat deze trein duizend keer meer heen en weer wiebelde dan vorige treinen waar wij mee gereisd hebben was het bed zacht en alles goed geregeld! Na een paar uurtjes in de trein zitten kwam de staf de stoelen uitklappen tot bedden en de bedden opmaken. Er werden gordijntjes opgehangen en vanaf dat moment daalde de rust neer in de trein en ging iedereen stil en relaxed in zijn of haar kleine hutje!

Onze volgende bus zou pas de avond van aankomst in Bangkok vertrekken, dus hebben we een dagje door Bangkok gestruind rondom Koh San Road. Marc heeft een Thaise massage gehad waar de masseuse in kwestie letterlijk over zijn rug heen liep en ellebogen tot op zijn bot duwde, auw! Ik nam een voetmassage want dit zag ik alweer aankomen en zelfs die deed goed zeer op z'n tijd......Nu zijn we op het busstation aan het wachten totdat onze nachtbus vertrekt. Volgende stop: Khao Sok National Park!

1. Martin:
    23 november 2016
    Dapper hoor zo'n Thaise massage. Ik weet niet of ik dat aan zou kunnen in verband met de benauwdheid zo af en toe, maar het zal ook wel van het gewicht van de masseur/-seusse afhangen. Formaat olifant zat er vast niet bij.

Veel plezier verder en ik zie uit naar jullie volgend verslag
  2. Caroline:
    23 november 2016
    Leuk verhaal weer, super dat jullie wel met respect met mijn lievelingsdier zijn omgegaan! Jammer dat andere mensen, zoals domme toeristen, dat niet nodig vinden.
    Op naar het volgende mooie avontuur en voor ons weer een mooi verhaal om te lezen.
    xx
  3. Jiska:
    <3 <3 <3
  4. Gerrie den ouden:
    23 november 2016
    Wat heb ik weer genoten van jullie verhaal,wat maken jullie veel mee hé?! Dikke kus oma ger.XXX
  5. Oma Riek:
    23 november 2016
    Wat een mooie ervaring ,ik heb weer genoten van het verslag.
    Knuffel Oma Riek.xx
  6. Piet Ravenhorst:
    24 november 2016
    Leuk om weer jullie verhaal te lezen en op de olifanten terug te komen ze worden overal gestuurd met een prikstok ook bij de opvang huizen. Wachten nu maar weer op jullie volgende belevenis.