Ladyboys en Lampionnen

16 november 2016 - Chiang Mai, Thailand

Sinds het laatse blog dat ik geschreven heb zijn we al weer een flink stuk verder opgeschoten. Na een heleboel wachten in Poi Pet bij de Cambodja-Thailand grens zijn we uiteindelijk in Bangkok beland na een lange dag reizen. Helaas wel met een 14 dagen visum ipv de 30 waar we op gehoopt en gerekend hadden. Wat blijkt: als je als Nederlander Thailand binnenkomt per vliegtuig krijg je 30 dagen maar over land krijg je er slechts 15, mooi balen dus. Dit kost ons 50 euro pp voor een visum verlenging, hadden we dit maar eerder geweten..... Bangkok als stad beviel ons een stuk beter dan de andere grote steden die we tot nu toe bezocht hebben. Het feit dat er niet constant mensen toeterend langs je heen sjezen en je over het voetpad kunt lopen helpt hier zeker bij! Ons hostel was heel erg basic en had alleen maar 2 koude douches die ook nog eens met iets van 12 andere kamers gedeeld moesten worden. De koude douche deed mij denken aan Nieuw-Zeeland waar we met enige regelmaat een koude douche op het strand namen.

We zijn in Bangkok voornamelijk bezig geweest met het plannen van onze volgende stops (bussen, treinen etc.) In eerste instantie zou het lampionnenfestival niet doorgaan ivm de dood van de koning, wij hebben daarom ons schema veranderd en zijn langer in Vietnam en Cambodja gebleven. Aangekomen in Thailand bleek dat het toch wel door zou gaan, maar dan een stuk meer ingetogen. Kortom, wij wilden asap naar Chiang Mai. Hier zijn we echt op gepakt want in onze haast om een bus te boeken zijn we in een touristtrap gelopen. Ze zeiden dat er bijna geen tickets meer waren en onze enige optie 2 tickets met een dure bus was. Komen we bij die bus aan, bleek dat de overige passagiers de bus rond dezelfde tijd geboekt hadden als wij, maar voor zo'n 25 euro (de helft) minder. Je kunt je voorstellen dat we hier niet zo blij mee waren. Onze bustickets naar Khao Sok hebben we daarom maar direct op het busstation gekocht. Een interessante Laotiaanse taxi chauffeur bracht ons hierheen. In het begin vonden we hem wel grappig maar na een paar minuten kreeg ik toch wel de kriebels van de hysterische lach van die man constant. Ook vond hij Marc erg interessant dus bleef hij constant maar zijn naam zeggen en herhalen: ohhh Marc so smart, Marc you got good price, Marc cheap cheap ohhhh. Uiteindelijk zijn wij maar in het Nederlands onzin tegen elkaar gaan praten zodat hij niets meer zou zeggen omdat iemand onderbreken onbeleefd is, haha! Ook zijn we in het backpackersdistrict een aantal ladyboys tegen gekomen in de bediening. Dat was best een aparte ervaring, het enige dat echt opvalt aan ze is de vaak lage stem en overdreven vrouwelijk uiterlijk voorkomen.... soms is het verschil echt moeilijk te zien!

De bus naar Chiang Mai was prima, maar zeker de prijs niet waard. We moesten eerst heel lang wachten voor de pick up, toen nog 10 minuten ergens anders heen lope, toen weer wachten.....je zou toch denken dat het niet zo moeilijk hoeft te zijn. Ook dropten ze ons heel vroeg in de ochtend bij een benzinepomp buiten Chiang Mai, claimden dat dit het busstation was, gooiden onze tassen eruit en reden weg. 'Toevallig' stonden daar 3 taxies waar precies iedereen in paste alleen wel het driedubbele vroegen van de normale prijs. Maar het was nog minimaal een uur lopen naar de stad en het was 5.30 in de ochtend dus veel opties hadden we niet. Chiang Mai is een gezellige stad met een leuk centrum. Er zijn erg veel backpackers en daar draait de stad ook grotendeels op. Ons hotel zat op 45 minuten lopen van de binnenstad dus hebben we een scooter gehuurd om lekker rond te cruisen. We hebben de stad verkend en lekker ontspannen op een terrasje gezeten met een andere Nederlandse jongen die we via via hebben ontmoet. Vanaf een uurtje of 7 S avonds, wanneer het echt goed donker is, beginnen ze met het oplaten van de lampionnen. Dit doen ze voornamelijk vanaf de bruggen (die staan ook echt stampvol en is een super mooi gezicht. Ook laten ze bloemstukken met kaarsen erin in de rivier onder de brug waardoor ook deze prachtig verlicht is. Een hele ervaring en zeker de moeite waard!

1. Caroline:
    20 november 2016
    Wat een bijzondere en mooie ervaringen hebben jullie deze keer weer opgedaan. Het is jammer dat jullie af en toe minder leuke mensen treffen maar ja, dat hoort er ook bij. Prachtig verhaal, leuk om weer een stukje mee te kunnen genieten van jullie reis.
    Liefs xx
  2. Martin:
    20 november 2016
    Mooie verhalen weer! Leuk om met jullie zo op te reizen
  3. Louky:
    20 november 2016
    Ja die ladyboys zijn een leuke ervaring om mee te maken. Je kunt het idd bijna niet zien of het vrouwen of mannen zijn. Nu weer verder op reis. Liefs van ons!
  4. Piet Ravenhorst:
    21 november 2016
    Ja daar lopen mooie jongensvrouwen bij, en soms moet je heel goed kijken wat het is. Nu maar volop genieten van de laatste twee weken en lekker rust nemen. Nu maar weer wachten op het volgende reis verhaal.