Angkor wie Wat waar?

11 november 2016 - Siem Reap, Cambodja

De busrit naar Siem Reap was de meest krappe tot nu toe. Ons hostel had blijkbaar erg laat geboekt waardoor we op de meest onhandige plekken zaten voor mensen met lange benen. Namelijk: de plekken boven de wielen. Na 4 uur met onze benen in de nek kwamen de bus eindelijk aan op plaats van bestemming. Vanaf hier was het slechts 10 minuten lopen richting ons hotel dus wij bepakt en bezakt die kant op. Onze verwachting van Siem Reap was een stad vergelijkbaar met Phnom Penh in omvang en drukte, maar dit viel alles mee!  Het is een klein stadje met een klein en gezellig centrum. Het deed mij eigenlijk een beetje aan Hoi An (Vietnam) denken. De mensen zijn hier oprecht een stuk vriendelijker dan in Phnom Penh. Minus de opdringerige tuktuk drivers, wat in vergelijking met Vietnam echt verschrikkelijk is. In Vietnam viel het nog mee en accepteerden ze nee, maar hier blijven ze zich opdringen en als je nee zegt even ze in hun eigen taal commentaar en blijven ze doordrammen, beetje jammer.... We hebben de rest van de dag rustig aangedaan, de stad wat verkend en S avond vroeg naar bed want om 7.30 zou de tuktuk de volgende ochtend klaar staan om ons naar Angkor te rijden.

Angkor ligt zo'n 8km rijden van Siem Reap. Het is een enorm complex met heel veel verschillende ruïnes van tempels. Je hebt echt een vervoersmiddel anders dan de benenwagen nodig om hier rond te komen. Tuktuks zijn het meest populair, die huur je dan voor de hele dag en die rijden je rond over het terrein. Een andere optie is fietsen huren, maar vanwege de hitte waren we daar niet heel happig op. Op de eerste dag hebben we Angkor Tom met als grote tempel Bayon (de tempel met heel veel gezichten) en wat kleinere tempels gezien. Rond het middaguur waren we echter zo moe dat we terug richting hotel zijn gegaan om bij te komen. De volgende ochtend stonden Angkor Wat en Ta Prohm (een jungle tempel waar de film 'tomb raider' is opgenomen) op het programma. Deze twee tempels zijn nog vrij goed in tact en dus super tof om te zien! Over Angkor Wat hoorden we van een gids (waar we een beetje aan het mee luisteren waren want we vonden het zelf te duur, $20 voor een ochtendje) dat tempel opgebouwd was uit 3 lagen, de onderste representeert hel, de middelste de mensenwereld en de bovenste laag de Hemel. Hoewel Angkor Wat de meest bekende is was Ta Prohm by far onze favoriet! Het is onwijs tof om te zien hoe de natuur zijn gang is gegaan in de tempel. Overal zie je bomen of wortels van bomen over de muren en ruïnes. Daarnaast staat er nog best veel overeind en dit spreekt natuurlijk tot de verbeelding! We hebben omdat het zo warm was alleen in de ochtend tempels bezocht (tussen 7 en 13) want daarna was het door de hitte echt niet meer uit te houden. Hierdoor hebben we slechts een klein deel van Angkor gezien, dus we zouden zeker met een gids nog een keer terug willen!

S avonds vierden de eigenaar van het hotel en zijn vrouw een feest voor hun 14 jarig huwelijks jubileum en de opening van het hotel (was pas sinds begin oktober open!). Wij en de andere gasten waren ook uitgenodigd. Op zo'n feest zie je pas goed hoe gastvrij ze zijn maar ook hoe het lijkt te gaan om uiterlijk vertoon. Er was eten in overvloed en glazen werden bijgevuld voordat ze leeg dreigden te raken. Er werd ons constant gevraagd of we het naar ons zin hadden en of we nog meer eten of drinken wilden, haha! Echter oprecht lachen of genieten zag ik de gastheer en zijn vrouw niet, noch enige vorm van affectie tussen die twee. Met moeite een kus voor de foto toen er een taart gebracht werd, maar that's it. Misschien is dat de cultuur, misschien ook niet, daar durf ik geen uitspraak over te doen. In ieder geval apart om te zien, zeker omdat wij in dat opzicht veel meer open en affectionate zijn. Het feest ging nog tot in de late uurtjes door maar wij doken er al redelijk vroeg in want we moesten de volgende dag vroeg op voor onze bus naar Thailand. Volgende stop: Bangkok!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Martin:
    11 november 2016
    T Zal vast de cultuur zijn - Sterkte met de hitte!