Koh Lanta: strand zee en.......haaien!!

3 december 2016 - Koh Lanta, Thailand

Onze trip naar Koh Lanta bestond, je raad het al, uit een flink stuk met een minivan gevolgd door nog een stuk met een andere minivan, minivan op de Ferry en nog meer minivan! Na deze vakantie heb ik wel even genoeg minivans gezien........ de bestuurders rijden alsof ze levensmoe zijn en kennen jullie dat spel, hoeveel mensen passen er in een auto? Dat vinden ze hier in Thailand ook erg leuk, met een kleine aanpassing: hoeveel backpackers passen er met volledige bepakking (a minimaal 2 tassen pp) in een minivan. Aangekomen op Koh Lanta werden we hartelijk ontvangen door moeder natuur die de lucht liet huilen van blijdschap omdat wij gearriveerd waren, super! Kortom we hebben niet heel veel uitgevoerd. In eerste instantie bleek onze kamer slechts een hutje te zijn met overal tochtgaten en geen warm water. Dat hebben we met oog op het weer toch maar geüpgrade naar een huisje van steen, met warm water, dat was toch wel erg fijn! We waren niet de enige 'bewoners' van het hutje, een hele kolonie aan reuze mieren en een aantal muggen hielden ons gezelschap! Geen klamboe dus ik was weer goed de sjaak!

De volgende dagen in ons hutje hebben we eigenlijk vooral uitgerust. Lekker uitgeslapen en vervolgens einde van de middag richting het strand gegaan voor cocktails, eten en wat zwemmen. Van het zwemmen kwam niet heel veel want de hele zee lag vol met rotsen waar je goed je voeten aan open kon halen :( Ook was de zee niet blauw maar groen, waar we wel een beetje teleurgesteld in waren. Voor de laatste week besloten we iets luxere accommodatie te boeken, met airco (want die misten we toch wel behoorlijk). Ons nieuwe hutje lag aan een ander strand waar er iets minder rotsen in de zee lagen, maar nog steeds behoorlijk wat. De laatste week zijn we in totaal 4 dagen met de boot mee geweest om te duiken! De laatste 2 dagen heb ik gebruikt om mijn Advanced course te doen en die heb ik met succes afgesloten!

Voor mij was het duiken hier de eerste keer dat ik in de zee dook aangezien ik mijn open water brevet in Nederland gehaald heb. Je kunt begrijpt dat dit een behoorlijk andere ervaring was, veel meer te zien, warm water, gelukkig midden op zee wel blauw en stroming waar je rekening mee moest houden. We hebben zelfs haaien gezien tijdens het duiken! De tweede dag heb ik mijn diepduik gedaan waardoor ik nu gecertificeerd tot 30 meter diep mag duiken. Dit had ik nodig voor onze laatste duikdag, deze ging naar een duikplek voor meer gevorderde duikers en ik mocht alleen mee als ik mijn diepduikcertificaat had. Zo gezegd zo gedaan en toen ik toch bezig was dacht ik, dan kan ik net zo goed mijn advanced in een keer halen hier!

Het duiken zelf was voor mij super, Marc had van de locatie meer verwacht dus dat was wel jammer. De laatste dag zijn we met de katamaran (een snellere boot) naar een duikplek gevaren die wat verder weg was. Hier zouden we ook met een lijn afdalen ipv gewoon naar beneden ivm de sterke stroming. De voorgaande dagen waren we steeds in een baai gestopt dus je kunt je voorstellen dat ik enigzins verbaasd was toen we ergens midden op zee stopten bij een paar kleine rotsen. Dit bleek onze duikplek te zijn. Onder water was er echter veel meer te zien, prachtig paars koraal, vissen (nemo's bijvoorbeeld) en we hebben ook een schildpad gezien! De stroming was op de eerste duik echt sterk dus ik moest op een gegeven moment echt uitrusten want het was best zwaar om er tegenin te zwemmen.

De nacht voor onze laatste duikdag was het stormachtig en dit merkten we op de volgende dag ook behoorlijk. Ik ben niet heel snel zeeziek maar dit was echt heftig! Ik had nog een pilletje ingenomen van te voren maar het mocht niet baten..... ik heb mijn maaginhoud binnen kunnen houden maar daarmee is ook wel alles gezegd. Mooier werd het nog toen we na duik 2 richting de grote boot vaarden om flessen te vullen. Toen stopten namelijk achtereenvolgens beiden motoren ermee. Thai meteen met kleren en snorkel het water in om te kijken wat er aan de hand was. Vervolgens een van de duikinstructeurs met fles zodat ze langer onder konden blijven... toen de ene motor gefixed leek hield de andere er dus mee op. Ik weet niet wat Marc en ik hebben met water en pech maar dit begint behoorlijk irritant te worden haha!

Uiteindelijk hebben we behoorlijk lang op de zee rondgedobberd terwijl de Thai probeerden om de boot te maken. Dit is helaas niet gelukt waardoor we de laatste duik niet hebben kunnen maken en in slakke tempo naar de grote boot toegevaren zijn (en zij in onze richting) waarop de grote boot ons richting de pier heeft gesleept, onder het genot van, je raad het al, regen! Het was wel weer een avontuur, maar vooral jammer van de laatste duik! Het slechte weer en de regen bleven aanhouden de laatste 2 dagen (wij hebben tijdens onze 10 dagen daar eigenlijk juist veel mazzel gehad met de zon!) dus wij waren blij dat we de volgende dag onze bus richting Bangkok geboekt hadden, zo blijven we de regen een beetje voor! Bangkok is alweer de allerlaatste stop van onze reis!

1. Caroline:
    :-)
    xxx
  2. Martin:
    Was weer leuk leesvoer!
  3. Piet Ravenhorst:
    7 december 2016
    Ook dit hoort allemaal bij deze ontdekkingsreis en als jullie straks thuis zijn vergeten jullie al snel de minder leuke dingen en blijven de mooie dingen hangen.
  4. Oma Riek:
    7 december 2016
    Na de pech,toch nog een mooie week duiken als afscheid van jullie fijne vakantie.
    Voor vanmiddag wens ik jullie een warm welkom thuis xx.